افزایش حداکثر ۳۰ درصدی عوارض آزادراهها

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با اشاره به اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، متولی راههای اصلی، بزرگراهی، آزادراهی و ریلی در کشور است، اعلام کرد که این شرکت پس از احداث پروژهها، آنها را به دستگاههای بهرهبردار تحویل میدهد.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه، الزاماتی در خصوص راهگذرها و کریدورها وجود دارد. پیگیری و آغاز این پروژهها از آبان ۱۴۰۳ شروع شده و کریدورها با توجه به تکالیف قانونی و تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفتهاند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: یکی از اولویتهای دولت چهاردهم، تعیین تکلیف کریدورها و سرمایهگذاری بر روی آنها است. کریدورها در آینده به یکی از منابع درآمدی کشورها تبدیل میشوند و حتی ممکن است درآمد آنها جایگزین درآمد حاصل از انرژی و نفت شود. البته رقبایی نیز در این زمینه وجود دارند که مشغول تکمیل کریدورهای خود هستند.
وی با اشاره به کریدور شمال به جنوب، مسیر آزادراهی آستارا به چابهار یا آستارا به بندرعباس را مثال زد و افزود: کشور عراق نیز به موازات ایران، در یکی از بنادر خود در حال ایجاد این کریدور است.
بازوند در خصوص حوزه ریلی اظهار کرد: ۹ کریدور ریلی در کشور تعریف شده است که ۶ کریدور به صورت شمال به جنوب و ۳ کریدور به صورت شرقی به غربی هستند. همچنین، ۱۱ کریدور بزرگراهی طراحی شده که ۶ کریدور آن شمال به جنوب و ۵ کریدور آن شرقی به غرب است. ۷ کریدور آزادراهی نیز توسط بخش خصوصی و دولت به صورت مشارکتی در حال انجام است که مهمترین آنها کریدوری است که از دریای خزر به خلیج فارس میرسد و ۵۳ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام میشود.
وی با بیان اینکه اصلیترین کریدور کشور، کمربند دور نقشه کشور است که از مرز بازرگان شروع شده و تا شلمچه ادامه دارد و از آنجا به چابهار، سپس به سرخس و در نهایت به بازرگان باز میگردد، گفت:
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص راه آهن رشت – آستارا نیز گفت: حلقه مفقوده کریدور ریلی آستارا به چابهار، مسیر رشت به آستارا است. این پروژه در سالهای گذشته آغاز شد، اما با مشکلات فراوانی مواجه بود که از جمله آنها میتوان به نیاز به منابع مالی برای تملک اراضی و طی شدن مراحل قانونی توافقنامهها اشاره کرد. در دولت چهاردهم این پروژه جان تازهای گرفت و تاکنون بیش از ۱۰۶ کیلومتر از مسیر تملک شده و تا پایان آذرماه این میزان ممکن است به ۱۱۰ کیلومتر برسد و پروژه طبق برنامه پیش میرود.
به گفته وی، در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر تملک شده بود، اما در این دولت با تلاش بیشتر، حدود ۳۵ کیلومتر دیگر نیز تثبیت شده است. تیمی از ایران برای امضای نهایی قراردادها تا کمتر از یک ماه آینده به روسیه اعزام خواهند شد و عملاً عملیات اجرایی آغاز میشود.
معاون وزیر راه همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش عوارض آزادراهها گفت: طی حدود ۵ سال گذشته، عوارضها به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش یافته بود و به همین دلیل سازندگان آزادراه با چالش جدی مواجه شده بودند و خواستار افزایش عوارض بودند. پیشنهاد افزایش عوارض ارائه شده بود، اما به دلیل طرح موضوع در جلسه شورای سران، این فرآیند طولانی شد. در نهایت، ۲۰ روز پیش این موضوع به ستاد تنظیم بازار و سپس به وزارت راه ابلاغ شد و روز گذشته نیز ابلاغیهای در این خصوص صادر شد. با وجود اینکه هنوز آزادراه سازها راضی نیستند، عوارض تا حداکثر ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: ۴۴۰۰ میلیارد تومان از پولهایی که باید به سازندگان آزادراه پرداخت شود، برنگشته است و سرمایهگذاران ناراضی هستند و خواستار دریافت عوارض به صورت دستی برای بازگشت سرمایه خود هستند.
او در پاسخ به این سوال که آیا قطعه سوم آزادراه تهران – شمال و راه آهن رشت – آستارا با مجوز و تاییدیه سازمان محیط زیست ساخته میشود، گفت: در رابطه با رشت – آستارا مجوز کامل محیط زیستی داریم و مشکلی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: کل قطعه سوم آزادراه تهران – شمال ۱۲۰ همت اعتبار نیاز دارد. برای هشت کیلومتر از مسیر سیاه بیشه تا ولی آباد مجوز محیط زیست دریافت شده و کار اجرایی تا چند روز دیگر شروع میشود. این هشت کیلومتر با ۱۰۰ درصد نظر محیط زیست انجام میشود. پیشنهاد محیط زیست این بوده که راههای دسترسی حذف شود و همه مسیر تونل باشد که ما نیز موافقیم. با احداث این هشت کیلومتر، مسیر پنج دقیقهای شده و گره ترافیکی برداشته میشود.
بازوند ادامه داد: امیدواریم ظرف چهار سال این پروژه را تمام کنیم. کل مسیر به صورت تونل است و ۱۰۰ درصد با نظر محیط زیست انجام میشود.
ادامه دارد