تعرفهگذاری واردات خودروهای خارجی برای ایرانیان مقیم خارج با انتقاداتی همراه شد

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، اخیراً آییننامه واردات خودروهای سواری برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به تصویب هیئت وزیران رسیده است. این مصوبه با هدف تسهیل ورود خودروهای خارجی به کشور تنظیم شده است.
تعرفه ورودی خودروها بر اساس نوع موتور محرکه و حجم موتور تعیین میشود. حقوق ورودی خودروهای برقی، هیبریدی (از جمله پلاگین هیبرید) و بنزینی، با توجه به حجم موتور، از چهار درصد برای خودروهای برقی تا ۱۰۰ درصد برای خودروهای بنزینی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سیسی و برای خودروهای بالاتر از ۱۵۰۰ سیسی تا ۱۶۵ درصد متغیر است.
واردکنندگان رسمی خودرو معتقدند که واردات خودرو توسط اشخاص و بدون نظارت، در بلندمدت باعث بروز چالش در بازار خدمات پس از فروش خواهد شد. به گفته آنها، نبود نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش ممکن است منجر به عدم ورود قطعات مورد نیاز این خودروها به کشور شود.
علی خسروانی، عضو اتحادیه صنف فروشندگان خودرو، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به چالشهای واردکنندگان خودرو گفت: «موضوع اصلی این است که واردکنندگان تا امروز از تعرفه قطعی واردات خودرو اطلاعی نداشتند و به همین دلیل، خودروها در گمرکات انبار شده بود.» وی افزود تعرفه واردات بهصورت قطعی، حدود ۲۰ روز پیش اعلام شد.
خسروانی خاطرنشان کرد: پس از مطرح شدن تعرفه ۱۰۰ درصدی، شکایتهایی به دیوان عدالت اداری صورت گرفت که این موضوع منجر به بلاتکلیفی ۸ تا ۹ ماهه شد. در این مدت، بسیاری از واردکنندگان در صف تخصیص ارز قرار داشتند و به دلیل عدم امکان ترخیص و نبود تعرفه مشخص، حوالههای ارزی آنان باطل شد. همچنین، فرآیند تخصیص ارز برای خودروهای جانبازی نیز با مشکل مواجه شده بود که اخیراً این مسئله حل شده است.
این عضو اتحادیه صنف فروشندگان خودرو با تأکید بر لزوم آزادسازی واردات برای اشخاص، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای واردات قطعات، ارز مناسب تخصیص دهد و تسهیلات لازم را فراهم کند.
خسروانی با اشاره به تعرفههای واردات برای ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: به نظر میرسد دولت به دلیل عدم استفاده از ارز دولتی و تأمین منابع ارزی از خارج، به سمت واردات خودروهای گرانقیمتتر سوق پیدا کرده است.
وی در خصوص تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی گفت: تعرفه خودروهای برقی ۴ درصد، خودروهای پلاگین هیبرید ۱۵ درصد و تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۰۰ درصد اعلام شده است. وی در ادامه افزود اختلاف تعرفه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی به این دلیل است که بسیاری از خودروهای جدید و پرقدرت، موسوم به خودروهای لوکس، از موتور هیبریدی برخوردارند، اما دارای موتور بنزینی با حجم بالا نیز هستند.
خسروانی همچنین در رابطه با تعرفه خودروهای با حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی گفت: تعرفه این خودروها برای شرکتهای واردکننده ۲۰ و ۴۰ درصد تعیین شده، اما برای ایرانیان مقیم خارج از کشور ۱۱۰ و ۱۲۰ درصد است. این موضوع نشان میدهد که شرکتهای واردکننده با اعمال فشار بر دولت تلاش کردهاند تعرفهها بهگونهای تنظیم شود که کمترین آسیب به آنها وارد شود.
این عضو اتحادیه صنف فروشندگان خودرو با اشاره به امکان واردات خودروهای کارکرده توسط ایرانیان مقیم خارج، گفت: تعرفههای تعیینشده متناسب با قیمت خودروهای کارکرده است، نه قیمت خودروی صفر کیلومتر.
وی افزود: برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سیسی، با توجه به قیمت بالای این خودروها، تعرفهها منطقیتر به نظر میرسد. ایرانیان مقیم خارج نیازی به دریافت تأییدیه خدمات پس از فروش ندارند و ملزم به عقد قرارداد خدماتی با هیچ شرکتی نیستند.
به گفته وی، در صورت اجرای صحیح این سیاست، فرصتی برای شرکتهای واردکننده اصلی فراهم میشود تا در بازار افترمارکت فعالیت کنند.
مطابق مصوبه، تعرفه واردات خودروهای خارجی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرح زیر است:
- خودروهای برقی: چهار درصد
- خودروهای پلاگین هیبرید: ۱۵ درصد
- خودروهای هیبرید: ۱۰۰ درصد
- خودروهای بنزینی تا حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی: ۱۱۰ درصد
- خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی: ۱۲۰ درصد
- خودروهای بنزینی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی: ۱۳۰ درصد
- خودروهای بنزینی با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی: ۱۴۵ درصد
- خودروهای بنزینی با حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی: ۱۶۵ درصد