تغییر رویکرد اروپا در صنعت خودرو: تداوم تولید خودروهای احتراقی تا سال 2035

کمیسیون اروپا با هدف تقویت رقابت‌پذیری خودروسازان اروپایی در برابر رقبای چینی، برنامه‌هایی را برای تداوم تولید خودروهای احتراق داخلی تا سال 2035 منتشر کرد.

کمیسیون اروپا پس از رایزنی با بخش خودروسازی، تصمیم گرفته است ممنوعیت خودروهای احتراق داخلی را تا سال ۲۰۳۵ به تعویق اندازد. این اقدام به منظور کمک به خودروسازان اروپایی برای رقابت بهتر با رقبای چینی صورت می‌گیرد.

بر اساس این تصمیم، خودروهای پلاگین هیبریدی و خودروهای برقی با برد طولانی که از موتور احتراق داخلی کوچک برای شارژ باتری استفاده می‌کنند، پس از سال ۲۰۳۵ همچنان مجاز خواهند بود. بروکسل همچنین پیشنهاد داده است دسته جدیدی از خودروهای برقی کوچک با مشوق‌های ویژه برای مدل‌های تولید شده در اروپا ایجاد شود.

به گفته فیل دان، مدیرعامل شرکت مشاوره «گرنت تورنتون»، این تصمیم به صنعت خودروسازی اروپا فرصت انتخاب و رقابت می‌دهد. برندهای لوکسی مانند مرسدس و بی‌ام‌و نیز می‌توانند برای فروش خودروهای پلاگین هیبریدی خود زمان بیشتری داشته باشند.

سال گذشته، بروکسل تعرفه‌هایی را بر خودروهای برقی وارداتی از چین اعمال کرد، اما این اقدام نتوانست از گسترش برندهایی مانند چانگان در اروپا جلوگیری کند. شرکت‌های چینی مانند بی‌وای‌دی نیز تعرفه‌ای بر خودروهای پلاگین هیبریدی وارداتی ندارند و برخی از آن‌ها مدل‌های موتور احتراقی را در کشورهایی مانند لهستان که فروش خودروهای برقی در آن پایین است، به فروش می‌رسانند.

شرکت مشاوره‌ای «آلیکس پارتنر» پیش‌بینی کرده بود که تا سال ۲۰۳۵ خودروهای تمام برقی تنها ۶۲ درصد از فروش خودرو در اروپا را تشکیل خواهند داد و نسبت به اجرایی شدن ممنوعیت خودروهای احتراق داخلی ابراز تردید کرده بود.

نیک پارکر، از شرکای این شرکت، معتقد است که این تغییر سیاست به بازارها فرصت می‌دهد تا زیرساخت‌های شارژ را توسعه دهند که یکی از عوامل اصلی کندی استقبال از خودروهای برقی است.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، فروش خودروهای تمام برقی در اتحادیه اروپا تا اکتبر، نسبت به سال گذشته ۲۵.۷ درصد رشد داشته و ۱۶.۴ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است.

این تغییر سیاست اگرچه ضربه‌ای به خودروسازان و تامین‌کنندگانی است که میلیاردها یورو برای توسعه خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما می‌تواند خودروسازان سنتی را به همکاری در توسعه خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه سوق دهد.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا, رویترز
دکمه بازگشت به بالا