افزایش تا ۵۰ درصدی عوارض آزادراهها در برخی مسیرها

عوارض آزادراههای کشور در حالی افزایش یافته که به گفته میلاد دوستی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، این افزایش در ۵ سال گذشته حدود ۱۸ درصد بوده است. وی با بیان اینکه در این مدت، دو سال افزایش نرخ عوارض صفر بوده، این موضوع را عاملی مؤثر بر کیفیت خدمات و سرویسدهی به کاربران دانست.
دوستی با اشاره به نیاز ۲۰ درصدی از سطح رویههای برخی محورها به بهسازی فوری، ابراز امیدواری کرد که این مشکلات به سرعت رفع شوند. به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا،
وی در خصوص تعیین نرخ عوارض توسط سرمایهگذاران بر اساس بند الف ماده ۲۰ برنامه هفتم توسعه، گفت: وزارت راه و شهرسازی با تعدیل قیمتها، به این موضوع رسیدگی کرده است. به گفته وی، درخواست برخی سرمایهگذاران افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی بوده که وزارت راه و شهرسازی با کاهش این اعداد در کمیسیونهای تخصصی، سعی در ایجاد تعادل بین افزایش سطح سرویسدهی و رضایتمندی شهروندان داشته است.
دوستی با اشاره به افزایش ۳۷ تا ۴۳ درصدی نرخ عوارض در آزادراه تهران-شمال، اظهار داشت: در برخی مسیرها این افزایش به ۵۰ درصد هم میرسد و در مواردی برای وسایل نقلیه سنگین ممکن است بیش از ۵۰ تا ۵۵ درصد افزایش داشته باشد.
وی تاکید کرد که این افزایش نرخ شامل تمام آزادراههای بخش خصوصی و مشارکتی است و آزادراههای دولتی که متولی آن سازمان راهداری است، از این فرآیند مستثنی هستند.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به کوتاهی کاربران در پرداخت عوارض، گفت: میانگین وصولیها ۵۰ درصد است. وی از پیگیری گلوگاههای دیگری از جمله بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و… در قانون بودجه ۱۴۰۵ برای افزایش مسیرهای وصولی خبر داد.