بخش خصوصی ایران آماده پشتیبانی از کریدور شمال-جنوب است

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای پشتیبانی از کریدور شمال-جنوب، از رفع موانع کشتیرانی با وجود تحریم‌ها و ایجاد فرصت ۱۰ روزه برای پرداخت بدهی فعالان بندری خبر داد.

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس داده‌های منتشرشده در ایسنا، مسعود پل مه در دومین نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریامحور با بیان اینکه تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور دریا است، اظهار داشت: علی‌رغم توجهات زیادی که در حوزه قانون صورت گرفته، در حوزه اجرا توفیق چندانی نداشتیم. امیدواریم با حمایت‌های دولت بتوانیم آن‌ها را اجرایی کنیم و مواهب اقتصادی شایسته را که از دریا می‌تواند سفره مردم را بزرگتر کند، به ارمغان بیاوریم.

وی با اشاره به مشارکت همزمان بخش خصوصی و دولتی در پنجمین همایش توسعه دریامحور، به سوالی در خصوص شرایط کشتیرانی کشور در پی تشدید تحریم‌ها پاسخ داد و گفت: اسنپ بک صرفاً یک عبارت تحریمی بود که چند سال بعد از تحریم‌های دیگر اتفاق افتاد و مانع فعالیت‌های دریانوردی و کشتیرانی ما نشد، زیرا از قبل وجود داشت.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: تحریم‌ها اگرچه هزینه‌های ما و مدت زمان دستیابی به برنامه‌ها را افزایش می‌دهد، اما مانع اصلی نیست، ولی گلوگاه‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند که شرایط اقتصادی تشدید شود. تمام فعالیت‌های کشتیرانی ما در ۱۰ سال گذشته ذیل تحریم بوده و از تجارب خوبی در بی‌اثر کردن تحریم‌ها بهره‌مند هستیم. به همین منظور کالاها به یا از مقاصد مختلف به بنادر ایران به موقع به مقاصد خود می‌رسند و محدودیتی در این بخش وجود ندارد.

وی در خصوص مهلت ۱۰ روزه برای پرداخت بدهی فعالان بندری نیز گفت: از هفته گذشته بانک مرکزی تغییراتی در نرخ ارز ETS و یکسان سازی با تالار دوم ایجاد کرد و باعث شد نرخ تسعیر ارز افزایش یابد. در نتیجه بر مبنای نرخ جدید اعلام شده بانک مرکزی باید محاسبات خود را وصول کنیم. یک فرصت ۱۰ روزه به فعالان بندری که دارای بدهی تقویمی هستند اعلام کردیم که می‌توانند در این بازه با نرخ قبل تسعیر پرداخت‌های خود را انجام دهند.

پل مه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه بخش خصوصی آمادگی کامل برای پشتیبانی کامل از راه گذر شمال- جنوب دارد، گفت: حلقه مفقوده ارتباط سخت‌افزاری ما در حوزه ریل بوده که حد فاصل رشت تا آستارا و چابهار تا زاهدان را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد چابهار- زاهدان تا پایان سال به اتمام می‌رسد و همچنین با توجه به توافق ایران و روسیه، اتصال ریلی رشت- آستارا طی ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره موانع داخلی بر سر راه کشتیرانی گفت: بروکراسی موجود در کشور و عدم وجود نگاه فرابخشی برای حفظ یک ساختار تجاری و یک بنگاه اقتصادی باعث شده دست اندرکاران بخش خصوصی در تنگنا قرار گیرند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان گفت: سهمی که تاکنون از دریا استیفا شده، عمدتاً از منظر منافع تجارت خارجی سرزمینی و نگاه دولت بوده، در حالی که از منظر بخش خصوصی، دریا یک فرصت بسیار ارزشمند و الهی برای کشور محسوب می‌شود. ما باید به این باور برسیم که دریا می‌تواند مزیت جدی برای ایجاد اشتغال، درآمدزایی مؤثر و افزایش بهره‌وری فراهم کند، مشروط بر آنکه پیش‌نیازهای لازم برای بهره‌برداری از این مزیت را بپذیریم و اجرا کنیم.

 

©‌ وبانگاه, ایسنا
دکمه بازگشت به بالا