دانشگاه‌های نسل پنجم تمدن‌ساز هستند

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور گفت: امروز نسل پنجم دانشگاه‌ها تمدن‌ساز هستند؛ دانشگاهی که تربیت فرد، خانواده، اجتماع، صنعت و فرهنگ را هم‌زمان می‌بیند.
به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، محمدرضا ابن‌الدین حمیدی امروز در آیین اختتامیه سومین جشنواره علمی شهید چمران گرگان با اشاره به رسالت تمدنی اساتید انقلابی، بر ضرورت نقد نظریه‌های غربی، تولید علم دینی، و پیوند علم با نیازهای واقعی جامعه تأکید کرد.

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره و اساتید بسیجی استان گلستان، تمدن علمی ایران را نمونه‌ای تاریخی از تلفیق عقلانیت و معنویت دانست و اظهار کرد: تمدن ایرانی پیش از اسلام با تکیه بر فلسفه، حکمت و تجربه علمی دانشگاه جندیشاپور شکوفا شد؛ امروز نیز انقلاب اسلامی مأموریت دارد تمدن جدیدی بر مبنای ایمان و عقلانیت الهی بنا کند.

وی بیان کرد: الگوی تمدن نوین اسلامی برخاسته از جامعه مهدوی است و رسالت نهایی پژوهش و آموزش در کشور، زمینه‌سازی ظهور و تحقق این تمدن است.

حمیدی با اشاره به شخصیت جاودانه شهید مصطفی چمران گفت: شهید چمران نقطه پیوند میان سنت و مدرنیته بود؛ در فضای علمی آمریکا به اوج رسید، اما راهی جهاد فرهنگی و عملی در لبنان شد و علمش را در خدمت تربیت، ایمان و عمل قرار داد. او نشان داد علم حقیقی، علمی است که انسان را به مسئولیت اجتماعی و خدمت به خلق و خداوند برساند. استاد بسیجی نیز باید همین مسیر را ادامه دهد و در میدان علم، اخلاق و تربیت جهادی فعال باشد.

وی سپس به آسیب‌های علوم انسانی غربی پرداخت و با اشاره به نظریه‌های مازلو و وبر، از اساتید خواست با شجاعت و استدلال علمی، مبانی لائیک و سکولار آنها را نقد کنند و افزود: در مدل‌های غربی جایی برای قدرت معنوی یا رهبری الهی نیست؛ روزه گرفتن یا فداکاری بسیجی روی سیم‌خاردار، در سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو جایی ندارد. استاد بسیجی باید در کلاس و تریبون، نقد کند و از مسخره شدن نترسد.

حمیدی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی مؤسسات امام خمینی (ره) و آیت‌الله مصباح یزدی طی دو دهه گذشته برای نقد و بازسازی مبانی علوم انسانی، افزود: با وجود این تلاش‌ها، هنوز سرفصل‌های دانشگاهی تغییر نکرده است. باید نظریه‌های موجود با معیارهای دینی، انسان‌شناسی، هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و غایت‌شناسی، سنجیده شوند. هرچه ناسازگار با این معیارهاست کنار گذاشته شود و هرچه در چارچوب عقلانیت فطری قرار دارد، حتی اگر از اندیشمند غیردینی آمده باشد، حفظ شود.

وی بسیج اساتید را دارای «سواد، جرأت و اراده تولید علم دینی» دانست و خواستار سازمان‌دهی حرکت استادان برای نظریه‌پردازی و تشکیل کرسی‌های نقد و مناظره شد.

ابن‌الدین حمیدی با انتقاد از فرض جدایی علم و دین، گفت: دین برای زندگی آمده و علم برای بهزیستی انسان؛ این دو قابل جمع‌اند. نباید بپذیریم که علم فقط برای دنیا و دین برای آخرت است.

وی راه برون‌رفت از این بحران را ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی، گفت‌وگوهای علمی آزاد و استمرار در نقد دانست و تصریح کرد: نظریه‌های غربی به‌دلیل تکیه بر مبانی لائیک و تجربه‌گرایی محض، ضربه‌پذیرند و باید جای خود را به نظریه‌های مبتنی بر عقل، وحی و معرفت الهی دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: استاد بسیجی باید به «سیم‌خاردار علمی» یعنی چالش‌های جدی سیاست‌گذاری و ساختاری نزدیک شود و با همکاری نهادهای استان، بسته‌های سیاستی برای حل مسائل واقعی منطقه تولید کند. این بسته‌ها افزون بر کارکرد علمی، دارای امتیاز پژوهشی، مبلغ تشویقی و قابلیت انتشار در مجلات علمی، پژوهشی هستند. وظیفه بسیج اساتید، تصمیم‌سازی علمی برای حکمرانی خردمندانه است؛ کاری که رضایت خدا را در پی دارد.

وی با اشاره به تحول دانشگاه‌ها در جهان، گفت: دانشگاه‌های نسل اول آموزشی بودند، نسل دوم پژوهشی، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم مسئله‌محور؛ امروز نسل پنجم دانشگاه‌ها تمدن‌ساز هستند؛ دانشگاهی که تربیت فرد، خانواده، اجتماع، صنعت و فرهنگ را هم‌زمان می‌بیند.

حمیدی افزود: دانشگاه تمدنی باید علمش را اجتماعی کند و در خدمت جامعه قرار دهد. امروز سرعت تحولات علمی در کشور کند است و فاصله میان دانشگاه‌ها و صنعت، نشانه همین ضعف ساختاری است.

وی از اساتید خواست با ایجاد پیوند میان دانشگاه، جامعه و صنعت، علم را به تصمیم‌سازی اجرایی و حل مسائل واقعی کشور تبدیل کنند و گفت: اگر دانشگاه نتواند مشکلات جامعه را حل کند، فلسفه وجودی خود را از دست داده است.

 

©‌ وبانگاه > خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا