۹۰ درصد خریدهای داخلی در بازارهای فیزیکی انجام میشود؛ سهم خردهفروشی آنلاین تنها ۶ درصد

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، با وجود افزایش استقبال از خریدهای اینترنتی در سالهای اخیر، هنوز ۹۰ درصد خریدهای داخلی در بازارهای فیزیکی انجام میشود. حجم خردهفروشی آنلاین در ایران تنها ۶ درصد است که این رقم در مقایسه با ترکیه (۲۵ درصد) و چین (۵۰ درصد) بسیار پایینتر است.
رضا الفتنسب، رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی، در اینباره گفت: «کسبوکارهای اینترنتی بهدلیل هزینه و سرمایه کم و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردارند، اما زیرساختهای لازم برای توسعه این مشاغل هنوز به کامل فراهم نشده است.» وی همچنین به چالشهایی مانند کندی اینترنت و عدم اعتماد عمومی به مشاغل مجازی اشاره کرد.
طبق آییننامه صدور پروانه کسبوکارهای مجازی، همه افراد برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی باید پروانه کسب از اتحادیه دریافت کنند. این قانون شامل صاحبان مشاغل آفلاین نیز میشود. الفتنسب تاکید کرد: «کسبوکارهای مجازی مکلفند مالیات بپردازند و باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.»
کارشناسان معتقدند برای رشد اقتصاد دیجیتال، باید زیرساختها بهبود یابد و اعتماد عمومی به خریدهای آنلاین افزایش پیدا کند. همچنین، حذف دلالان و کاهش هزینههای فروش میتواند به گسترش این نوع کسبوکارها کمک کند.