تحولات هوش مصنوعی در ۲۰۲۶: گذار از وعدهها به نتایج ملموس

به گزارش بخش اقتصاد وبانگاه بر اساس دادههای منتشرشده در ایسنا، تحلیل بیش از ۲۰۰۰ پیشبینی علمی از موسسات تحقیقاتی پیشرو جهان نشان میدهد که صنعت هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۶ شاهد تحولات اساسی خواهد بود. این تحولات از تغییر رویکرد از امکانسنجی به نتیجهسنجی تا چالشهای حقوقی و امنیتی را شامل میشود.
گری مارکوس، محقق برجسته هوش مصنوعی، اخیراً اظهار کرده است که دستیابی به هوش مصنوعی عمومی (AGI) در سالهای ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ محقق نخواهد شد. این دیدگاه توسط چهرههای تأثیرگذاری مانند ایلیا ساتسکور و ریچارد ساتن نیز تأیید شده است.
پیشبینی موسسه گارتنر نشان میدهد که تا پایان سال ۲۰۲۶، ۴۰ درصد از نرمافزارهای سازمانی از عاملهای هوش مصنوعی تخصصی بهره خواهند برد. این رقم در سال ۲۰۲۵ کمتر از ۵ درصد بوده است. این موسسه همچنین پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۲۸، ۹۰ درصد از معاملات تجاری بین شرکتها توسط عاملهای هوش مصنوعی واسطهگری خواهد شد.
چالشهای امنیتی و قانونی نیز از دیگر موضوعات مهم در این حوزه است. گارتنر پیشبینی میکند که تا پایان سال ۲۰۲۶، بیش از ۲۰۰۰ پرونده حقوقی مرتبط با خسارات ناشی از سیستمهای هوش مصنوعی ثبت خواهد شد.
اریک برینجولفسون، مدیر آزمایشگاه اقتصاد دیجیتال دانشگاه استنفورد، در تحقیقات خود به یافتهای نگرانکننده دست یافته است: کارکنان تازهکار در مشاغلی که در معرض هوش مصنوعی قرار دارند، هماکنون شرایط استخدامی و درآمدی ضعیفتری را تجربه میکنند.
محققان دانشگاه استنفورد انتظار دارند که در سال ۲۰۲۶ شاهد افزایش اعتراف شرکتها به این واقعیت باشیم که هوش مصنوعی افزایش بهرهوری وعدهدادهشده را ارائه نداده است. به استثنای حوزههای خاصی همچون برنامهنویسی و مراکز ارتباط با مشتری، بازگشت سرمایه در بسیاری از کاربردها هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده است.
تیم هوش مصنوعی شرکت AT&T پیشبینی کرده است که مدلهای زبانی کوچک و تنظیمشده برای کاربردهای خاص، استقرارهای سازمانی را در سال ۲۰۲۶ تسلط خواهند گرفت. این مدلها با چالش سنتی «سریع، ارزان، با کیفیت» مقابله میکنند و هر سه ویژگی را همزمان ارائه میدهند.
تیم برینجولفسون در دانشگاه استنفورد در حال توسعه «داشبوردهای اقتصادی هوش مصنوعی» است که تأثیرات هوش مصنوعی در سطح وظایف و مشاغل را ردیابی میکند. این ابزار نشان خواهد داد که هوش مصنوعی در کجا بهرهوری را افزایش میدهد، در کجا کارگران را جابجا میکند، و در کجا نقشهای جدید ایجاد میکند.