Get News Fast

 

شهرداری قزوین در هزینه‌کرد پروژه‌ها چند بار شورای شهر را دور زده است

رئیس کمیسیون مالی شورای شهر قزوین گفت: از ابتدای سال تا امروز شهرداری قزوین چندین بار در هزینه‌کرد پروژه‌ها شورا را دور زده و اگر امروز سخت‌گیری نشود، این رویه ادامه‌دار می‌شود.

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر قزوین در سال جاری به ریاست محسن حق‌شناس (نایب‌رئیس شورا) و با حضور اعضا، عباس کشاورز صفیئی نماینده شهردار، سیدمحسن انتظاری سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری و با دستور کار بررسی لوایح شهرداری قزوین امشب در تالار مردم این نهاد برگزار شد. در این جلسه علی فرمانی ریاست شورا غایب بود و محسن حق‌شناس ریاست جلسه را بر عهده داشت.

جابه‌جایی 200 میلیارد تومان بودجه برای جبران هزینه‌های کمربندی شرق

در مهمترین بخش از این جلسه لایحه شهرداری قزوین برای جابه‌جایی اعتبارات پروژه‌های عمرانی زیرمجموعه کمربندی شرق قزوین که طی روزهای گذشته افتتاح شد، برای جبران افزایش هزینه‌کرد شهرداری در این پروژه‌ها از سوی سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری در صحن شورای شهر ارائه شد که با تصویب آن مخالفت شد و قرار شد این لایحه برای کارشناسی بیشتر به کمیسیون تلفیقی عمرانی و مالی شورا عودت داده شود.

انتظاری سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین در این جلسه اعلام کرد احداث مسیر تقاطع غیرهمسطح آیت‌الله ابوترابی به تقاطع امام‌رضا(ع)، تکمیل تقاطع ابوترابی و اتصال مسیر به پل ولایت (بلوار پیامبراعظم) و امتداد مسیر ضلع شمالی بلوار پیامبر اعظم (پل قدس به سمت ارنجک) به عنوان 3 پازل مهم طرح احداث کمربندی شرق 200 میلیارد تومان هزینه اضافه دربرداشته است.

وی در ادامه خواستار جایگزین شدن این 200 میلیارد با بودجه 3 طرح دیگر شامل احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار، تملک شهرک عارف برای بازگشایی معابر و محصورسازی قبرستان 27 هکتاری کوثر شد که در نهایت مورد موافقت اکثر اعضای حاضر در صحن علنی شورای شهر واقع نشد.

سرپرست معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه در بودجه 1402 شهرداری 45 میلیارد تومان اعتبار برای احداث مسیر تقاطع غیرهمسطح آیت‌الله ابوترابی به تقاطع امام‌رضا(ع) تخصیص داده شد، گفت: با این حال این پروژه برای ما 125 میلیارد تومان هزینه دربرداشت و بنابراین باید 80 میلیارد تومان تعدیل بهای پروژه از طریق بودجه‌ سایر بخش‌ها جبران شپود.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای طرح  تکمیل تقاطع ابوترابی و اتصال مسیر به پل ولایت هم 120 میلیارد تومان برای ما هزینه داشت، در حالی که در قانون بودجه 1402 شهرداری قزوین فقط 60 میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده بود. بنابراین اینجا هم باید 60 میلیارد تومان از هزینه‌کرد اضافی این پروژه‌ از طریق بودجه سایر بخش‌های غیرضروری جبران شود.

انتظاری ادامه داد: همچنین طرح امتداد مسیر ضلع شمالی بلوار پیامبر اعظم (پل قدس به سمت ارنجک) هم 120 میلیارد تومان هزینه دربرداشته که بودجه آن هم مانند طرح قبلی 60 میلیارد تومان لحاظ شده بود و بنابراین برای جبران این 60 میلیارد اختلاف باید مانند 2 مورد یادشده عمل کنیم.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه بیشترین جابه‌جایی پروژه باید از بودجه ساخت میدان میوه و تره‌بار مرکزی اختصاص یابد، گفت: برای این پروژه در قانون بودجه 1402 شهرداری قزوین 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که باید 100 میلیارد تومان از بودجه این ردیف به 3 بخش یادشده اختصاص یابد که نیمی از هزینه‌های اضافی را جبران می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین باید بودجه احداث تقاطع غیرهمسطح بلوار معلم به بلوار شهیدقدرت‌الله چگینی هم به مبلغ 80 میلیارد تومان به طور کامل به جبران هزینه‌کرد اضافه 200 میلیاردی اختصاص یابد و به این ترتیب 180 میلیارد از 200 میلیارد تأمین می‌شود. در نهایت هم 20 میلیارد تومان از بودجه 2 طرح  تملک در شهرک عارف برای بازگشایی معابر و توسعه قبرستان 27 هکتاری برای جبران مابقی هزینه‌ها تخصیص یافته و ردیف بودجه‌هایشان جابه‌جا می‌شود.

شهرداری قبل از هزینه‌کرد اضافی باید از شورا اجازه می‌گرفت

از سوی  دیگر ولی چگینی رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و مالی شورای شهر قزوین با بیان اینکه شهرداری قزوین قبل از 200 میلیارد تومان هزینه کردن اضافی در این پروژه باید اجازه آن را از شورای شهر می‌گرفت، گفت: البته ما هم نمی‌خواهیم خستگی اجرای این پروژه خوب روی تن مدیران و کارکنان شهرداری قزوین باقی بماند، چرا که اگر دست نمی‌جنبانیم، افتتاح آن به سال بعد موکول می‌شد.

وی اضافه کرد: اما باید نوع تعامل شهرداری قزوین با شورای شهر طوری باشد که احساس نکنیم دور زده شدیم و طوری هم نباشد که این‌طور جلوه کند که شورای شهر قزوین نمی‌خواست این پروژه با 200 میلیارد افزایش هزینه اجرا شود، اما شهرداری قزوین با تمام وجود می‌خواسته این کار انجام شود.

چگینی ادامه داد: بنابراین ما هم می‌خواهیم که این جابه‌جایی اعتبارات به سامان برساند و این قضیه هرچه زودتر جمع‌وجور شده و به سرانجام برسد، ولی بعد از این نباید چنین اتفاقی رخ دهد و شهرداری قزوین بدون اجازه شورا چنین افزایش هزینه‌ کردهایی را اعمال کند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تا امروز شهرداری قزوین چندین بار در هزینه‌کرد پروژه‌ها شورا را دور زده و اگر امروز سخت‌گیری نشود، این رویه ادامه‌دار می‌شود، البته گفتیم اشکال ندارد و به خاطر شهرمان از این تخلف عبور می‌کنیم، چرا که کمربندی شرقی آبروی مدیریت شهری قزوین بود و در سال جاری افتتاح شد. با این حال ایراد گرفته‌شده از سوی اعضا شورا درست و منطقی است.

تصویب لایحه تعدیل بهای پروژه 10 روز طول می‌کشد

عضو شورای شهر قزوین با بیان اینکه نمی‌خواهیم مدیریت شهری قزوین را زیر فشار بگذاریم، افزود: با این حال اگر بخواهیم کمتر از این مقدار فشار بیاوریم و حساسیت به خرج دهیم، این تخلف‌ها دوباره تکرار می‌شود. انتظار از مدیریت شهری قزوین این است که در حوزه افزایش هزینه‌کرد و تعدیل بهای پروژه به این شکل عمل نشود.

وی ادامه داد: مگر آوردن لایحه تعدیل بهای پروژه و تصویب آن در شورای شهر قزوین بیشتر از یک‌ هفته از شهرداری زمان می‌گیرد؟ در بدترین حالت تصویب چنین لایحه‌ای 10 روز طول می‌کشد. اگر 10 روزه این کار انجام می‌شد، این همه حرف و حدیث درباره دور زدن شورا هم ایجاد نمی‌شد.

انتظار دور زده شدن نداشتیم

نایب‌ رئیس شورای شهر قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه در موضوع تعدیل بهای طرح‌های سه‌گانه یادشده از معاونت مالی و بودجه شهرداری قزوین گله داریم، نه معاونت عمرانی گفت: ما اعضای شورا که ماه به ماه در روکش بودجه با مدیران شهری جلسه می‌گذاریم، انتظارمان این نیست که در تعدیل بهای پروژه دور زده شویم.

محسن حق‌شناس اضافه کرد: شهرداری قزوین بر اساس 3 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب خود پروژه اجرا نکرده و خیلی از پروژه‌های مصوب شهرداری قزوین در قانون بودجه 1402 این نهاد درصد تحقق صفر درصد دارد که می‌توان ردیف بودجه آنها را جابه‌جا کرد و به تعدیل بهای 3 طرح ذیل کمربندی شرق انتقال داد.

وی ادامه داد: امسال هم در شورای شهر قزوین تلاش کردیم از بلندپروازی دست برداریم تا بودجه 1402 شهرداری قزوین محقق شود. آنجایی که از ما خواسته می‌شود، در همراهی با شهرداری قزوین اگر جلوتر نباشیم، عقب‌تر نیستیم؛ ولی آنجایی که احساس دور خوردن داریم، به ما برمی‌‌خورد.

حق‌شناس تصریح کرد: به‌رغم همه همراهی‌ها با شهرداری قزوین در تعدیل بهای طرح‌های احداثی ذیل کمربندی شرق دور خوردیم و نمی‌خواهیم این مسئله را خیلی‌باز کنیم.

به گزارش تسنیم، در نهایت با توضیحات ارائه‌شده اکثر اعضای شورای شهر قزوین در صحن علنی با جابه‌جایی ردیف‌ بودجه‌های یادشده مخالفت کردند و این لایحه برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تلفیق عمرانی و مالی ارجاع داده شد.

انتهای پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا